A cuscenza hè impurtante perchè hè a capacità di ogni cuscenza di pudè osservà tutti l'aspettu di un prublema staccatu da i so rolli, è dunque da i limiti ch'elli implicanu.
Hè a capacità di analizà in una manera assai chjara è lucida tutte e forze chì l'anu custituitu, partendu da ciò chì hè statu fattu cù l'azzioni è dettu cù e parolle, chì hè favurevule finu à osservà ciò chì risultatu questi fatti è parolle chì anu. principiatu nantu à u prublema stessu (se l'anu risoltu, parzialmente migliuratu, lasciatu invariatu o ancu aggravatu) per truvà a suluzione intelligente chì pruduce un scossa cusì radicale in u prublema da creà u cambiamentu desideratu. A cuscenza hè osservà, è l'osservazione (chì ùn cerca micca) hè a vera intelligenza.
Ricordendu assai dati, memorizà ciò chì studiate ùn rapprisenta micca l'intelligenza di una persona chì osserva, ma una intelligenza chì hè u risultatu di una logica sanu mentale. Avete mai vistu un filmu da u principiu à a fine, à u sinemà o in casa, è capitu chì u prutagunista era sbagliatu à cumportà in una certa manera perchè era chjaru chì e cunsequenze sò state quelle chì sò accadute, etc. ecc.? À quellu mumentu site i spettatori di un filmu in u quale ùn site micca u prutagunista è site dunque staccatu da quellu rolu chì vi permette di osservà u filmu capisce esattamente induve a persona protagonista hà sbagliatu è quale saria statu l'azzioni curretta per assicurà. chì a storia o u sughjettu di u filmu finisci in modu diversu, forse più eticu, senza soffrenu è cun più ghjustizia.
Stu modu d'osservà deve esse usatu ancu in a vita, perchè hè vera ch'è no simu ancu i prutagonisti di u filmu "La vita di i taliani", ma per fà cuscenza è dunque aduprà l'intelligenza di l'osservazione ci vole :
• Ùn identificatu cum'è un citadinu chjamatu So-and-So, età x, femina o maschile, cù un certu travagliu, famiglia, prublemi, etc.
• Mantene si distaccatu da i roli osservendu a vita è campendula micca solu cum’è prutagunista ma soprattuttu cum’è spettatore chì decide e so scelte in modu eticu è ghjustu. A cuscenza di a persona chì ùn si stacca micca da u rolu in u quale hè identificatu ferma sempre solu u prutagunista di a vita ch'ellu campa, risolve nunda o pocu di i so prublemi è per quessa ùn aiuta micca a sucetà. Difatti, stà identificatu in u rolu di prutagunista implica di mette in ballu e suluzioni dette « di sopravvivenza », u risultatu d'una logica mentale, è ùn aghjunghje mai à sta suluzione quellu toccu d'intelligenza chì determina un cambiamentu efficace. (Per esempiu, aduprendu una greva o un referendum cum'è una forma di lotta è prutesta contru una certa situazione).
• U putere face u populu à travaglià per sè stessu, aduprendu a so identificazione cù u rolu è ùn li permette mai, cù a cultura chì avemu oghje, d’alzà è furmà a cuscenza di u populu à sviluppà a so propria intelligenza. In questu modu riesce à impedisce a ghjente di aduprà sempre più l'osservazione chì li permetterebbe di truvà suluzioni di sopravvivenza intelligenti, etiche è rispunsevuli, u risultatu di a capacità di osservà.
• L'etica hè a Responsabilità. L'azzioni, i pinsamenti è e parolle risultatu da una osservazione producenu cambiamenti etichi, murali è innocu.
• Ogni parsona deve dunque amparà à osservà a so propria vita in una manera distaccata. Cusì a persona diventa u spettatore chì vede u filmu in quale u so corpu hè u prutagunista cù tutti i diversi prublemi chì sò inerenti à ellu (travagliu, famiglia, etc.).
Solu in questu modu serà creatu un populu intelligente è cuscente chì scunfighja tutti i scenarii creati da e persone chì tenenu i fili di u putere è u cuntrollu di u mondu. A so logica mentale ci hà finutu à fà campà cum'è prutagunisti di una vita vissuta in modu degradatu è autumàticu, influenzatu è manipulatu senza sapè in e nostre scelte è stili di vita cum'è pupi guidati à a satisfaczione di i so fini.
Un statu di dirittu hè ottenutu è mantinutu da un populu cuscente è dunque intelligente.
Solu l'osservazione, caratteristica di a Cuscenza, pò cummattiri è scunfighja a logica mentale chì hà purtatu à a degradazione di u mondu cum'è l'avemu tistimuniatu oghje. Mettendu in pratica suluzioni intelligenti, sò minate e suluzioni di vita degradate chì sin’à avà ci anu fattu campà una vita guasi animale (basta à fighjà uni pochi di nutizie televisive per rializà alcuni esempi) è penalizzatu quella parte più etica di ognunu di noi, sguassendu u nostru. cuscenza è cun ella a cuscenza di pudè campà una vita di ghjustizia è valori pusitivi. Avemu campatu in a stupidità, avemu statu finu à avà un populu limitatu da a nostra ignuranza, limitatu da e caratteristiche chì i roli di e persone chì campemu creanu per noi.
Lottemu dunque per un mondu induve a Cuscenza è a Ghjustizia prevalenu, ma chì sò cunquistati cù intelligenza.
Fiorella Rustici
(Articulu publicatu in a rivista OLTRETUTTO nuvembre 2002)